Tein uuden artikkelin, koska tämä käsittelee jo erilaista lautaa kuin aikaisempi artikkeli, ja muutenkin tulee selkeämpää sisältöä kuin että ynnäisin tämänkin samaan.
Eli tämän laudan tavoitteena on helppokäyttöisyys ja esteettisyys. Eli kaikki mahdollinen on rakennettu laudan sisään, joka helpottaa puhdistusta. Myös maavara kasvaa koska pohjassa ei ole yhtään laatikkoa. Moottorin liitinkin on helposti irroitettava.
Edellisissä laudoissa ongelmana oli käytännöllisten ja matalien koteloiden tekeminen. Tässä ei ole tarvinnut huolehtia siitä, vaan pohjassa on vain yksi iso luukku josta pääsee kaikkeen käsiksi. Huonona puolena on että lauta on 28mm paksu.
Moottoreina toimii kaksi kiinalaista suoravetomoottoria(eng. hub motor), teho 550W ja 70rpm/V (nimitys KV) ja pyörien halkaisija on 90mm.
Moottorikontrollereina kaksi FOCBoxia, jotka perustuvat VESC-kontrolleriin.
18650-akkukennoja mahtuu 50kpl, joten akuksi tulee 10S5P (10 sarjassa, 5 rinnan). Teen akun INR18650-35E-kennoista, joiden kapasiteetti on 3450mAh ja jatkuva purkuvirta 10A, joten akusta tulee noin 17Ah, 50A virralla.
Tein aikaisempaan 10S3P-akun kyseisistä kennoista, ja se tuntui hieman tehottomalta paikoin. LiPo-akennoissa tätä ongelmaa ei ole, koska niissä on moninkertainen virranantokyky verrattuna näihin kennoihin. Purin kyseisen akun, ja otin siitä kennot tähän uuteen akkuun.
Tässä laudassa on vielä 11-johtoinen latausliitin balansoivaa laturia varten, mutta tulevaisuudessa tulen asentamaan BMS-moduulin lautaan mukaan, jolloin lataukseen riittää pelkkä 42V virtalähde ja kaksinapainen liitin.
Kumpaankin päätyyn upotin valot jotka tein kahdeksasta 10mm LEDistä, kirkkaat eteen ja punaiset taakse. Niille oli tarkoitis kovertaa kolot, mutta säästin vanerissa ja laitoin pohjimmaiseksi alimittaisen palan. Tuli siitä silti hyvä.
Sain vinkkinä että valot voisivat vaihtaa väriään kulkusuunnan mukaan, mutta se idea voisi tulla vasta seuraavaan lautaan.
Tällä kertaa sain pohjaan taiteellisemman kuvan. Karjuva tiikeri!
Laudan painoksi kaikkineen tuli 9,7kg. Edellinen lauta oli noin 9kg. Paino pysyi siis käytännössä samana. Jos vielä kevyemmän haluaisi, niin pitäisi runko tehdä hiilikuidusta. Se olisikin mielenkiintoinen(ja kallis) kokeilu.
Laudan kustannukset oli suurinpiirtein:
- 2x FOCBOX – 260€
- Bluetooth ja NRF – 5€
- Liittimiä, kytkimiä, johtoa, LEDit yms. – 20€
- Suoravetomoottorit – 116€
- Akusto(50 kennoa INR18650-35E) – 185€
- Itse lauta, eli vanerit, liima ja hartsi – 20€+5€+15€ = 40€
- Yhteensä: 626€
Laudan ulkopuoliset osat:
- Kauko-ohjain – 50€
- Laturi – 110€
Moottorin liittimeksi valitsin ns. ”ATX”-liittimen, eli Molexin 22-pinnisen PC-liittimen. Vaiheet ja hall-anturisignaalit menee samassa liittimessä.
Tässä kohtaa huomasin että laminointi olisi kannattanut tehdä paremmin. Luotin siihen että kansi on tarpeeksi tiivis. Hartsia oli kuitenkin päässyt valumaan kannen alle, ja se oli paisunut pikkasen nostaen kantta. Mutta sitä tuskin huomaa.
Olisi siis pitänyt käsitellä kansi ja lauta erikseen. No kaikesta oppii.
Alunpelin piti laittaa lasikuitumattoa hartsin lisäksi vahvistamaan, mutta siitä ei olisi kuitenkaan ollut mitään hyötyä, muuta kuin ulkonäkö olisi vähän muuttunut. Jos luukku olisi päällipuolella, niin sitten olisi pohjaan voinut laittaa yhtenäisen maton joka tuo lujuutta.
Eiks sulla oo trukit väärinpäin? 😀 Kingpinin pitäs osottaa laudan keskelle.
Se onkin Reverse Kingpin (RKP) joka on yleisempi lonkkareissa.