Tein sitten omasta pyörästäni sähköpyörän. Oli taas pitkästä aikaa suurin projektini, joka vaati kaksi muuta asiaa, pistehitsikoneen tekemisen, sekä akkupakettien tekemisen, mutta lopulta sain (melkein) päätökseen. Onhan siinä vielä kaikkea pikkuista näpertämistä…
Ensin ostin 24V DC-moottorin jonka saa ketjuihin kiinni, sekä kontrollerin sitä varten. Moottori osoittautuikin liian hankalaksi kiinnittää pyörään, joten ostin 36V AC-keskiömoottorin sekä ohjaimen sille. Kuvaa pelkästä moottorista tai kontrollerista ei ole, joten näytän tämän kuvan. Eli 36V 350W kolmivaihemoottori.
Liitin joka siinä tuli mukana, oli sen verran outo että vaihdoin sen omaan.
Seuraavaksi piti opetella pinnoitus, eli rihtaus, eli pinnojen asentaminen ja säätäminen. Se oli lopulta aika suoraviivainen homma.
Käytin online-laskuria pinnojen pituuden määritykseen, kävin ostamassa pinnat ja nippelit(päätytapit) paikallisesta pyöräliikkeestä, ja aloin kiinnittämään pinnoja.
Rakensin ylläolevan kuvan kehikon, jolla sain säädettyä vanteen suoraan. Puuhun vaan tarkat merkit mikä on keskikohta ja niin edelleen.
Pyöreyden säätäminen oli helpompaa kun tuo oli ylläolevan kuvan mukaisessa asennossa.
Jostain luin että C# olisi aika optimaalinen sävel jossa vanteen pitää resonoida, niin silloin pinnat olisi tarpeeksi kireällä. Todellisuudessa näin ei käynyt. KUn aloin kulkemaan ekoja kertoja tuolla vanteella, kuului välillä pientä kilkutusta ja sain olla koko ajan säätämässä pinnoja. Lopulta kiristin kokonaisen kierroksen jokaista pinnaa tiukemmalle, eikä ole sen jälkeen enää oireillut.
Siinä eturengas johtoineen asennettuna.
Ja tässä kuvassa on kontrolleri piilotettuna putkiteipin alle, sekä jatkona 1Ah harjoitusakku. Akuista löydät lisää toisesta artikkelistani.
Kilikellon vieressä kaasunsäädin. Kaasupoljin, kaasukahva, virransuuruus-säätö-hall-anturi, throttle-in-english. Siihen olisi tarkoitus tehdä jonkinmoinen muokkaus ettei tarvitsisi koko matkaa pitää sormea kaasulla. Todennäköisesti poistan sisäisen jousen tai lisään vastuksen ja kytkimen jolla pyörä liikkuu taloudellisinta nopeutta.
Ja siinä kokonaisuus. Turhat asiat poistettu kuten 3-nopeus-kytkin josta ei tapahdu mitään merkittävää. Akun voi heittää(laskea varovasti) nyt takakoriin.
Itse kontrolleri on halvin kiinalainen mitä löytyy. Siinä tuli nippu johtoja alunperin. Jarrusignaali jota en saanut toimimaan. Itseoppimismode joka järjestää hall-anturien johdot automaattisesti joka on oikeastaan turha. Jopa peruustussignaali löytyi, mutta sekään ei toiminut. Lopulta ei jäänyt montaa johtoa, kolmivaihe, hall-antureille, kaasu(toimii jännitejaolla), sekä virransyöttö.
1Ah harjoitusakulla pääsi noin 18km polkimilla avustaen. Uudempi akku on 7,6Ah, joten sillä pitäisi päästä ainakin 136km polkimilla avustaen. On vielä mysteeri kuinka pitkälle käytännössä pääsee ilman polkemista. Maksiminopeus kuitenkin on 35km/h polkematta.
Moottori on mainosten mukaan 36V 350W joten sen pitäisi ottaa enintään 10A. Silloin 7,6Ah akulla pitäisi päästä 45min täydellä vauhdilla, joka tarkoittaa 26km polkematta.
PÄIVITYS (21.8.2017)
Pyörässä oli jatkuvasti vikoja. Hyytyi jo puolimatkassa mihin vaan. Otaksuin että vika olisi ollut moottorinohjauksessa. Vaihdoin sen VESC-moottorinohjaukseen.
Ongelma jatkui. Ohitin BMS:n ulostulon joka rajoittaa ulosmenevää virtaa. Se auttoi vähän.
Lopulta selvisi että vika olikin itse BMS-moduuleissa. Se meni joko jatkuvasti johonkin vikatilaan, tai sitten hajosi ladatessa. Huomasin myös että kun se oli osittain hajonnut ladatessa, niin myös muutama kennorivi oli mennyt huonoksi.
Olen nyt toistaiseksi luopunut sähköpyörästä. Se ei ole niin käytännöllinen, koska akku pitää viedä aina sisälle tai ottaa mukaan mihin meneekään, ja kun jättää pyörätelineeseen, niin se on liian kiinnostavan näköinen.
Olin tehnyt siitä vähän edistyneemmän näköisen:
Kontrolleri omassa kotelossaan:
Akku on myös 3D-tulostettu. Sekä akku- että kontrollerikoteloissa on banaaniliittimet, joilla ne yhdistyvät toisiinsa.
Olen hukannut loput kuvat jonnekin…